Het organiseren van samenwerken in teams
- Het verschil tussen afdelingen, groepen en teams
- Grenzen van het team bepalen: verantwoordelijkheden en bevoegdheden
- Harde voorwaarden bij de samenstelling van teams
- Praktijkgericht werken in teams (rijbanen, toeritdosering en flow)
Het vormgeven van het samenspel tussen mensen
- Harde randvoorwaarden voor een goed samenspel
- Teamrollen, -taken en crosstrainen
- Resultaatgericht samenwerken aan de klantvragen
Doelgericht communiceren
- Herkennen van communicatiestijlen en omgaan met verschillen
- Oordeelloos communiceren en de techniek van afspreken/aanspreken
- Samenwerking met andere teams en management
Afstemming en overleg in de praktijk
- Hulpmiddelen om vooruit te kunnen denken (bordoverleg / scrum)
- Probleemoplossend denken
- Ondernemen in de onderneming
Dienend leiderschap
- De principes van zelfsturing
- Het verschil tussen beslissen en besluiten
- Doen is de beste manier van leren (action learning)
- Leiderschap in een team: de aanvoerder!
Bedrijfsbezoek
Bedrijfsbezoek bij een organisatie die inmiddels enkele jaren succesvol werkt met teams. Het is een organisatie die werkt vanuit de QRM-principes.