Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Meer informatie.
Censor

Craig Lowrie

Goed luisteren vormt de basis

(Potentiële) klanten bezoeken, goed luisteren naar hun wensen en behoeften en deze ook daadwerkelijk begríjpen: voor mij vormt het de basis voor mijn werk als salesprofessional. Sinds 2005 kwam ik als adviseur bij Interfocos bij tal van organisaties over de vloer. Ervaring die mij nu bij Censor erg goed van pas komt.

Wat zégt de klant nou eigenlijk?

Niets mooiers dan doorgronden wat een klant precies wil en hem te helpen bij het verwezenlijken van zijn doelen. Ik begon mijn loopbaan in 2005 als adviseur bij Interfocos, destijds een van de eerste bedrijven die werkten met Q-ROC’s: samengestelde teams van specialisten die een grote rol spelen binnen QRM. Waar salesmensen van nature een handje hebben van het vooral ‘pushen’ van hun producten, koos ik er liever voor om vooral goed te luisteren. Wat zégt de klant nou eigenlijk? Welke wensen en behoeften liggen daar (soms zelfs zonder dat de klant het zelf weet) aan ten grondslag? Door met elkaar in gesprek te gaan, kom je uiteindelijk veel dichter bij de kern van het probleem.

Jarenlange ervaring
Ook tijdens de lastige crisisjaren hield ik vast aan die benadering, en ik merkte dat die aanpak gewaardeerd werd. Juist door de klant het gevoel te geven dat ik niet per se hoefde te ‘scoren’, wist ik klanten voor me te winnen. Iets waar ik van kon en kan genieten. Jarenlang werkte ik voor Interfocos, waaronder twee jaar als Sales Manager in mijn geboorteland Engeland. Ik kwam in zowel Nederland als in het Verenigd Koninkrijk bij honderden organisaties over de vloer en kwam in aanraking met enorm veel verschillende mensen.

Neder-Brit
Na negen jaar Interfocos was het tijd voor iets anders. Zo ontwikkelde ik de Engelse versie van een QRM E-Learningcursus wat wereldwijd uitgerold wordt om mensen op een laagdrempelige wijze kennis te laten maken met QRM (Quick Response Manufacturing). Het samenstellen van die E-Learning heeft mijn QRM-kennis verder verdiept. Ook kwam mijn dubbeltalige achtergrond hierbij goed van pas; ik verhuisde als tienjarige van Engeland naar Nederland en spreek als ‘Neder-Brit’ vloeiend Nederlands en Engels. Mijn dubbele achtergrond komt sowieso ook terug in mijn persoonlijkheid: altijd beleefd, maar to the point en eerlijk als dat nodig is.

Teamwork
We willen klanten zo snel mogelijk op gang helpen bij de implementatie van QRM. Wat zijn de doelen en wensen van de (potentiële) klant? En wat kunnen wij doen om ze te ondersteunen bij het bereiken van hun doelen? Als team gaan we samen een traject aan, met als ultieme doel de organisatie al snel op weg te helpen hun doelen te verwezenlijken. In de wetenschap dat wij, indien nodig, altijd beschikbaar zijn voor begeleiding en advies. Ik stel me bij lopende projecten graag op als schakelpunt tussen de klant en het team, en zie mezelf graag als de lijm tussen deze twee partijen.

‘Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?’
Openheid, eerlijkheid, transparantie en het slim gebruik maken van het gezonde boerenverstand staan daarbij te allen tijde voorop. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Juist door zaken niet nodeloos ingewikkeld te maken, wordt het gemakkelijker om doelen te bereiken en bouw je met elkaar een gezonde relatie op. De kracht van de eenvoud: ik geloof er heilig in. Niet voor niets is eenvoud een van de kernwaarden binnen QRM.

Meer weten?
Behoefte aan meer informatie over een op maat gemaakte QRM-training of traject? Neem rechtstreeks contact met me op via 06 81165244 of via c.lowrie@censor.nl.