Omnimark kiest bewust voor QRM

QRM voor meer wendbaarheid, klantgerichtheid en werkgeluk

In 1953 nam de vader van Hwie-Bing Kwee, toen nog zeefdrukspecialist, vanuit Amerika een stuk voor toen revolutionaire tape mee. Daarmee verbaasde hij de directie van Albert Heijn, die tot dan toe alle voertuigen liet beschilderen. Aan dat schilderen kwam snel een eind toen de directeuren zagen hoe veel mooier, slijtvaster en sneller stickeren zou zijn.

Hoewel de Albert Heijn directie hem direct al dat werk in de schoot wilde werpen, ging Kwee daar niet mee akkoord, want hij wilde geen broodroof plegen. Dus introduceerde hij de plaktechniek bij de schilders en samen -gingen ze aan de slag om de AH-vloot te moderniseren. “Deze gebeurtenis en het handelen van mijn vader typeert nog altijd heel goed hoe Omnimark in elkaar steekt. Wij gaan voor gezamenlijk succes. Precies de reden waarom wij ons nu committeren aan QRM.”

Hiernaar op zoek

Met dat gezamenlijke doel in het achterhoofd, was Hwie-Bing de afgelopen jaren op zoek naar een manier om het bedrijf waarvan hij inmiddels eigenaar en directeur was, naar een hoger plan te tillen. “Ik voelde dat ons bedrijf wendbaarder moest worden. Tegelijkertijd stoeide ik met de vraag: hoe blijft Omnimark een aantrekkelijke werkgever? In eerste instantie verdiepte ik me in Lean, maar om allerlei redenen bleek dat geen match. Intern was er te weinig draagvlak. En iemand op een sleutelpositie was niet overtuigd. Dan kan je hoog of laag springen, het lukt je niet. Enkele jaren later kwam ik in aanraking met QRM en bezocht ik een workshop van Censor. Het was voor mij meteen duidelijk dat ik hiernaar op zoek was.”

Knoop doorgehakt

Het idee was geland, maar Omnimark leek door personele kwesties en drukte op dat moment nog niet klaar voor een ommekeer. In de zomer van 2018 ging Hwie-Bing nogmaals naar de workshop. “Toen zag ik in dat de -turbulentie in het bedrijf met mensen die niet op hun plek zaten, samenhing met hoe we dingen georganiseerd hadden. Dus dat -wachten op een nieuwe, rustigere fase had geen zin. Die zou niet gaan komen. Daarom heb ik de knoop doorgehakt en besloten om een start te maken. Aan mij de taak om dit keer wel intern draagvlak te vinden en mensen te overtuigen van de noodzaak om te veranderen. Daarin ontdekte ik ook veel over mezelf. Bijvoorbeeld dat ik een goede ondernemer ben, maar als manager nog heel veel kan leren. Dat inzicht is een extra stimulans geweest om door te zetten en een serieus veranderproces in gang te zetten. Mijn eigen betrokkenheid is nu ook anders dan voorheen. Als ondernemer stond ik eerder aan de zijlijn aanwijzingen te geven. Met de keuze voor QRM stap ik zelf ook -midden in het proces en neem ik een extra rol met extra verantwoordelijkheid.”

Tevreden klant, tevreden medewerkers

Ten grondslag aan de transformatie die Hwie-Bing voor zijn organisatie voor ogen heeft, liggen diverse uitdagingen. “Ten eerste is er de werkdruk. Die is al tijden erg hoog. Daarnaast zag ik in dat we erg topdown zijn ingericht, terwijl er zoveel kennis over onze producten en de toepasbaarheid op de werkvloer aanwezig is. Die benutten we niet optimaal. Ook de doorlooptijden van -projecten lopen op. Soms stagneert een project ergens vanwege een wachtrij, terwijl er elders in het proces capaciteit over is. We hebben zelf bureaucratie gecreëerd die hartstikke onnodig is. Dat kost mensen veel kruim en zorgt voor ontevredenheid en frustraties.” Het einddoel is voor Hwie-Bing heel helder. “Een gestroomlijnder, efficiënter proces en gelukkige, verantwoordelijke medewerkers die met overtuiging hun bijdrage leveren aan de tevreden klant.” Wat die tevreden klant precies nodig heeft, staat overigens niet van tevoren vast. “Integendeel. Elke klant heeft zijn eigen wensen en behoeften. En QRM is juist zó ingericht dat we daar in elk individueel geval aan kunnen gaan voldoen. Op die manier kunnen we Omnimark laten uitgroeien tot een voorkeursmerk voor onze klanten.”

Steeds meer besef

Omnimark heeft ondertussen de eerste stappen naar transformatie gezet. “We hebben de workshop complexe samenwerking gevolgd. Het management is getraind, waardoor we veel beter zijn geworden in zelfreflectie. Er is steeds meer besef in de organisatie: als we willen blijven groeien, dan moet dit slagen. Aanvankelijk besloten we om een pilotcel op kantoor te starten, maar vrij snel kwamen we tot inzicht dat dit niet de juiste start was. Dan ontbrak nog steeds die ontzettend waardevolle input vanuit het werkproces en gingen we dingen van bovenaf opnieuw proberen uit te vinden. Daarom gaan we binnenkort juist in de werkplaats een pilotcel maken.” Hoewel hij liever vandaag dan morgen resultaat ziet, realiseert Hwie-Bing zich dat tijd nodig is om de koers te wijzigen. “QRM is geen handboekje dat je doorneemt en implementeert. Het is taaie kost. Je moet er honderd procent in geloven en er helemaal voor gaan. Maar die spirit is er, dus we zetten onze schouders eronder.”

Nooit klaar

Voor Hwie-Bing Kwee is de brede impact van QRM het meest waardevol. Hoe beter je het aanpakt, hoe groter de positieve invloed op alle vlakken. Het houdt niet op binnen bepaalde kaders, maar kan de organisatie overall ver-beteren. En je hoeft nooit klaar te zijn. Hoewel QRM niet primair gericht is op kostenreductie of het tegengaan van verspilling, weet ik zeker dat dit soort effecten in de slipstream meegaan met procesoptimalisatie en het verkorten van de doorlooptijden. Datzelfde geldt voor de voldoening en het werkgeluk van medewerkers en de klanttevredenheid. Verder voelt het ook prettig dat QRM geen gesloten circuit is, maar juist stimuleert om slimme dingen uit andere systemen te adopteren. Je blijft altijd leren en dat is goed, want alleen door je te blijven -ontwikkelen, blijf je relevant.”

Over Omnimark

Omnimark telt als een van de grootste sign- en markeringbedrijven van Nederland. Het houdt zich bezig met de markering, oftewel bestickeren van producten en objecten, vervoersmiddelen en gebouwen. Het blinkt uit in het bestickeren van complete wagenparken voor grote organisaties, bijvoorbeeld bij huisstijlvernieuwingen of bij reclamecampagnes. Omnimark werkt vooral rechtstreeks voor concerns, maar heeft ook duurzame partnerships met reclame- en designstudio’s. Steeds vaker willen bedrijven bovendien een alles-in-een-­oplossing. Daarom heeft Omnimark goede relaties met leasemaatschappijen en groeit ook de vraag naar aanverwante dienstverlening, zoals het bieden van vervangend vervoer, ophaaldiensten en het managen van het complete logistieke proces bij grote projecten. Zodoende verbreedt de scope van Omnimark en is de organisatie steeds meer een dienstverlener in plaats van een producent.

 

Source: Alcedo Media

Samen het werkproces
optimaliseren
van jouw bedrijf

Censor gaat de werkvloer op. Slimme mensen die observeren en analyseren. Pijn- en knelpunten zien en weten wat relevant is. Ze staan tussen de makers om zelf te zien en te ervaren. Geen studieboekwijsheden op afstand, maar direct vanaf de werkvloer: waar stroopt het op, wat gaat fout, wat frustreert, waar blijft de informatie achter: praktische observaties die blootleggen waarom het proces tekortschiet. Objectief gestaafd door analyse van procesdata.